UWAGA

Wszystkie dodatkowe ustalenia, które powstały podczas rozmów z grupami znajdują się w repozytorium:
https://github.com/GrabowskiB

Logo LSP Group
Drukowanie
Predictive Fleet Swap AI — Hackathon 24H
Hackathon 24H — Technischools × LSP Group

Predictive Fleet Swap AI

Prototyp planera floty: planowanie zamian, prognozy przebiegów, monitoring serwisów i limitów, minimalizacja kosztów.

1 O firmie

Firma LSP GROUP jest czołowym partnerem logistycznym dla takich firm jak DPD, InPost, UPS, GLS, Carrefour i wielu innych. Flota przedsiębiorstwa obejmuje ponad 200 ciągników siodłowych .

WYZWANIE

Każdy pojazd posiada roczny limit przebiegu 150 000 km (z umowy serwisowej). Przekroczenie generuje dodatkowy koszt (x PLN/km). Pojazdy odbierane w różnych terminach po 12 miesiącach muszą możliwie dokładnie trafić w swój limit.


Cel: Rotować pojazdy między trasami, utrzymując limity i minimalizując koszty — przy ograniczeniu do maksymalnie 1 zamiany/pojazd/3 miesiące.

MISJA

W 24h zbudujcie prototyp inteligentnego planera floty, który potrafi:

  • przewidywać przebiegi na podstawie tras i dotychczasowych przebiegów,
  • wyznaczać optymalny plan przypisań i zamian pojazdów,
  • monitorować stan licznika, serwisy i limity leasingowe,
  • minimalizować dodatkowe koszty przy 100% realizacji tras.
Dlaczego warto?
  • Realny case — decyzje → konkretne koszty (€ / PLN: nadprzebieg, serwis, przestój, zamiana).
  • End-to-end w 24h: prognoza → plan → dashboard (Gantt/KPI/alerty) → demo.
  • Pełna swoboda metod: reguły, arkusze, algorytmy, ML/AI — liczy się skuteczność i zrozumiałość.
Nagroda główna

2000 zł

dla wybranego zespołu, który przygotuje najlepszy projekt.

oraz 

Nagrody indywidualne

Płatne staże w firmie LSP GROUP.

2 Dane wejściowe

Struktura danych: dwa zbiory (12 mies.): historyczny do analizy i testowy (harmonogram tras do obsadzenia).

  • Zbiór historyczny (12 miesięcy): Służy do analizy i zrozumienia charakterystyki operacji (np. które lokalizacje są najpopularniejszymi punktami startowymi, jakie są typowe długości tras).
  • Zbiór testowy (12 miesięcy): To jest harmonogram przyszłych tras, które Wasz system musi obsadzić. Wasz algorytm będzie oceniany na podstawie tego, jak efektywnie poradzi sobie z przypisaniem pojazdów do tras z tego właśnie zbioru.

Vehicles.csv

ColumnType
IdINT
registration_numberNVARCHAR(32)
brandNVARCHAR(100)
service_interval_kmINT
Leasing_start_kmINT
leasing_limit_kmINT
leasing_start_dateDATETIME
leasing_end_dateDATETIME
current_odometer_kmINT
Current_location_idID

Locations.csv

ColumnType
idINT
nameNVARCHAR(64)
latDECIMAL(9,6)
longDECIMAL(9,6)
is_hubBIT

Locations_relations.csv

ColumnType
idINT
id_loc_1INT
id_loc_2INT
distDECIMAL(10,3)
timeDECIMAL(10,2)

Routes.csv & Segments.csv

Routes.csvType
idINT IDENTITY(1,1)
start_datetimeDATETIME2(0)
end_datetimeDATETIME2(0)
Segments.csvType
idINT
route_idINT
seqINT
start_loc_id / end_loc_idINT
start_datetime / end_datetimeDATETIME
distance_travelled_kmINT
relation_idINT
Pobierz wszystkie pliki CSV
Zestaw danych (Vehicles, Locations, Locations_relations, Routes, Segments) w jednym archiwum ZIP.
⬇ Pobierz ZIP

3 Ograniczenia i reguły (constraints)

3.1 Twarde (feasibility)

  1. Trasy stałe – czas/przebieg narzucony przez klienta.
  2. Brak podwójnych przydziałów – jeden pojazd ≠ dwie trasy równocześnie.
  3. Limit częstotliwości zamian – max 1 zamiana/pojazd/3 miesiące. (Przez "zamianę" w kontekście tego limitu rozumiemy każdy przejazd dojazdowy, czyli sytuację, w której pojazd musi przemieścić się z miejsca zakończenia poprzedniej trasy do miejsca rozpoczęcia nowej trasy. Jeśli pojazd kończy trasę w lokalizacji A i zaczyna następną w tej samej lokalizacji A, nie jest to "zamiana". Każdy przejazd A -> B w celu podjęcia nowej trasy jest liczony jako jedna zamiana. Okres 3 miesięcy jest liczony krocząco.)
  4. Interwały serwisów i limity kontraktowe
  5. Limity roczne — zgodnie z CSV per pojazd; przekroczenia dozwolone z kosztem (nad przebieg)
  6. Serwis musi zostać wykonany po trasie która przekroczy limit kilometrów i „blokuje” pojazd na 48h (w dowolnej lokalizacji).
  7. Pojazdy na początek nie mają przypisanej początkowej lokalizacji (Waszym pierwszym zadaniem jest zaproponowanie początkowego rozmieszczenia floty. W pliku Vehicles.csv dla zbioru testowego, kolumna Current_location_id będzie pusta. Na podstawie analizy danych historycznych musicie zdecydować, w których lokalizacjach umieścić pojazdy na starcie symulacji, aby zminimalizować przyszłe koszty.)

3.3 Koszty

  • Przejazd dojazdowy / Zamiana: 1000 PLN + 1 PLN/km + 150 PLN/h.
  • Nadprzebieg: 0,92 PLN/km.

3.4 Interwały i limity

MarkaRodzajInterwał przeglądowy (km)Limit przebiegu kontraktowego (km)
DAFCiągnik siodłowy120 000450 000
ScaniaCiągnik siodłowy120 000750 000
VolvoCiągnik siodłowy110 000450 000

Roczne limity: w drugim zbiorze CSV limity roczne są określone per pojazd (np. 150 000 lub 163 200 km/rok). Planner musi respektować oba poziomy: limit roczny (kara = nad przebieg) oraz kontraktowy łączny (km przez cały okres), a także interwały przeglądowe między serwisami.

4 Funkcja celu i KPI

Główny cel optymalizacji: Wasz system będzie oceniany przede wszystkim na podstawie minimalizacji sumy kosztów dodatkowych (koszty przejazdów dojazdowych + kary za nad przebiegi) wygenerowanych podczas obsługi nowego harmonogramu testowego. Efektywne zarządzanie rocznymi limitami przebiegu jest kluczowym elementem strategii prowadzącej do osiągnięcia tego celu.

4.1 KPI (raportowane)

  • % pojazdów bez przekroczeń limitów,
  • liczba zamian,
  • szacowany czas do osiągnięcia limitu (km),
  • % wykorzystania kontraktów (km przejechane / km dostępne).

5 Output

  • Propozycja przypisań na podstawie dostarczonych tras,
  • Raport dodatkowych kosztów: zamiany i dodatkowe kilometry,
  • Alerty: przekroczenia limitów, konflikty okien, zbliżające się serwisy,
  • Panel zmian: historia aktualizacji i wpływ na rekomendacje.

6 Bonusowe punkty

  • Interaktywna predykcja wizualizacja
  • Responsywny system
  • Rzeczywista lokalizacja pojazdów
  • Prognoza na najbliższy rok na bazie danych historycznych